Näin seuraat miekkailuottelua

Tervetuloa seuraamaan miekkailuottelua!

Miekkailuottelut ovat nopeita, taidokkaita ja jännittäviä tapahtumia, mutta lajia harrastamattomien on usein vaikea seurata niitä. Alla olevasta on toivottavasti apua ottelun seuraamisessa!

Ottelun kulku

Ennen ottelua miekkailijat asettuvat kumpikin omalle puolelleen miekkailualuetta. 14 x 1,5 metrin kokoinen miekkailualue on helppo erottaa, sillä se on messinkiä tai jotain muuta sähköä johtavaa materiaalia lattiaosumien havaitsemiseksi. Alueen keskellä on keskiviiva ja sen kummallakin puolella kahden metrin päässä miekkailijoiden aloitusviivat. Näistä viisi metriä taempana ovat takarajat. Tällä alueella miekkailijoiden täytyy pysyä ottelun aikana. Jos miekkailija menee yli sivurajan, ottelu katkeaa ja hän joutuu luovuttamaan metrin aluetta. Jos miekkailija menee yli takarajan, saa hänen vastustajansa yhden pisteen.

Ennen ottelua tuomari tarkastaa miekkailijoiden aseiden toimivuuden ja miekkailijat varmistavat keskenään, ettei osumavalo syty pistettäessä vastustajan kädensuojaa. Valmistelujen jälkeen miekkailijat tervehtivät toisiaan, tuomaria ja yleisöä kohottamalla miekkaa.

Miekkailutuomari käyttää ranskankielisiä komentoja. Jos miekkailijat eivät ole varoasennossa oman aloitusviivansa tuntumassa, voi tuomari komentaa heidät miekkailuasentoon "En garde" -komennolla. Tämän jälkeen tuomari kysyy kilpailijoilta "Prêts?" eli ovatko nämä valmiit, tai muodollisemmin "Êtes vous prêts?", jolloin miekkailijat yleensä nyökkäävät tai vastaavat lyhyesti.

Ottelu alkaa "Allez!" eli alkakaa-komennolla. Miekkailijat jatkavat kunnes tuomari sanoo "Halte!", joka tarkoittaa "seis". Tuomari voi keskeyttää ottelun mm. toisen miekkailijan poistuessa alueelta, miekkailijoiden törmätessä, otteluajan loppuessa tai yleisimmin jommankumman miekkailijan pistäessä toista.

Miekkailualueen laidalla oleva merkitsinlaite näyttää osumat. Miekkailijat on kytketty laitteeseen johdoilla. Vihreän valon syttyessä piston on tehnyt vasemmanpuoleinen miekkailija ja punaisen syttyessä oikeanpuoleinen. Se että valo syttyy, ei välttämättä tarkoita sitä, että miekkailija saa pisteen, sillä pisto voi olla väärin annettu esimerkiksi ottelualueen ulkopuolelta tai halt-komennon jälkeen. Punainen ja vihreä valo voivat myös syttyä yhtä aikaa, jolloin kumpikin miekkailija saa pisteen. Oteltaessa säilällä tai floretilla valkoinen valo tarkoittaa sitä, että pisto on osunut jonnekin muualle kuin hyväksyttävälle osuma-alueelle.

Jos tuomari hyväksyy piston, saa piston tehnyt miekkailija pisteen. Miekkailuottelut käydään yleensä joko 5 tai 15 pisteeseen. 5 pisteen ottelu kestää kolme minuuttia ja 15 pisteen ottelu kolme kertaa kolme minuuttia minuutin erätauoilla. Miekkailukisoissa otellaan yleensä aluksi kuuden tai seitsemän hengen alkulohkoissa kaikki kaikkia vastaan viiteen pisteeseen. Tämän jälkeen alkaa suora uloslyöntikilpailu, jossa otellaan 15 pisteeseen ja häviäjä putoaa pelistä. Joskus koko kisa otellaan kaikki kaikkia vastaan –periaatteella. Ottelun jälkeen miekkailijat tervehtivät toisiaan kättelemällä vapaalla kädellä.


(Artikkelin on kirjoittanut Keski-Suomen Állezin Tommi Pitenius)